Produktionstips

Bra produktionssidor bygger på ett grundligt förarbete. Har du bestämt dig för huvudmålgrupp, vad som gör din produktion unik och vad du vill lyfta fram blir dina produktionssidor enklare för arrangörerna att ta till sig. Här hittar du tips på hur du kan tänka när du lägger in dina produktioner hos oss.


Säljtext

Lägg upp en kort, säljande text anpassad för webb där arrangörerna snabbt får en uppfattning om föreställningens kärna. Länka vidare för mer läsning om mer text finns.

Lägg krutet på en kärnfull och kort inledningstext, den visas på andra platser också, till exempel i sökresultatet.

Tänk på att inte lägga information dubbelt. En lista över det konstnärliga teamet behöver till exempel inte läggas i säljtexten, den lägger du i stället under ”allmänt” där det finns en fält anpassat för detta.

 

Filmklipp

Lägg upp dina filmklipp från You-Tube eller Vimeo direkt i föreställningstexten. Rörlig bild blir allt vanligare på webben och i sociala medier och ger en ytterligare dimension av föreställningen. Tänk på att det är den inbäddade koden du behöver lägga in, inte sidlänken.

Läs mer om hur du lägger in filmklipp

 

Bilder

Lägg upp varierade bilder i bildslidern. Om föreställningen haft premiär och spelats några gånger kan du komplettera med fler bilder direkt från föreställningen. Komplettera med högupplösta bilder under ”Marknadsföringsmaterial”.

 

Nyckelord

Ange kärnfulla nyckelord som beskriver produktionens tema och fångar upp det viktigaste. Orden frontas i sökresultatet och på startsidan där din produktion en stund ligger bland ”senaste produktionerna”.

Välj nyckelord som redan finns som passar in på din produktion. Då ökar chansen att din produktion kommer upp i fler sökresultat.

Undvik långa meningar och tecken som t ex. citattecken.

 

Marknadsföringsmaterial

Gör det enkelt för arrangörerna att marknadsföra produktionen lokalt genom att tillgängliggöra marknadsföringsmaterialet. Tips på material att ladda upp:

  • Högupplösta bilder för tryck
  • Pressmeddelande
  • Foldertexter
  • Affisch eller beställningsmall för affisch
  • Annonser

 

Turnéperiod

Håll koll turnéperioden. När datumet passerat förflyttas produktionen automatiskt till arkiv på din producentsida.  Produktionen blir då varken sök- eller bokningsbar. Du behöver gå in och förlänga perioden om föreställningen fortfarande är aktuell.

 

Teknisk information

Var noga med att den tekniska informationen är korrekt. Många arrangörer går in och dubbelkollar de tekniska förutsättningar.  Förtydliga eller komplettera i de fritextfält som finns under ”Teknik”.

 

PDF:en

Den information du lägger in på produktionssidan genereras automatiskt till en utskiftsvänlig pdf. När du klickat på "Förhandsvisa" hittar du pdf-knappen uppe till höger. Dubbelkolla alltid pdf:en eftersom många arrangörer och konsulenter skriver ut den.