Frågor från arrangörer

 

 
 

 

 

Min arrangör är redan registrerad, hur lägger jag till mig som kontakt?

Om du inte själv är registrerad som användare men vet eller ser att din arrangör redan finns registrerad så kan du be om att få bli påkopplad.

  • På startsidan "Hem" väljer du att registrera dig som arrangör
  • Fyll i dina personliga uppgifter
  • Skriv in namnet på din arrangör (teaterföreningens/skolans/kommunens namn)
  • Välj namnet som kommer upp i menyn
  • Klicka på "Lägg till mig som kontakt till vald arrangör"


Ett mail skickas till den som är huvudkontakt för producenten med instruktioner om hur hen går tillväga för att godkänna någon som kontakt. Det är också huvudkontakten som i samband med godkännanden lägger till behörigheter för den nya kontakten:

  • Gå till "min producent/arrangörssida"
  • Klicka på "ändra" i rutan för kontakter
  • Där syns den nya kontaktpersonen. Kryssa i de behörigheter kontaktpersonen ska ha.


Tillbaka till frågorna

 

Kan jag lägga till fler kontaktpersoner till min arrangör?
En användare måste själv registrera sig och be om att få bli kopplad till en arrangör för att kunna bli kontaktperson till en arrangör.

Tillbaka till frågorna

 

Vad kan en kontaktperson ha för behörigheter?

En kontakt kan ha flera olika behörigheter, du kan också välja om kontakten ska vara synlig eller inte för övriga användare. Det är huvudkontaktpersonen som går in och sätter behörigheter på alla kontakter som är kopplade till arrangören.

Huvudkontakt
Huvudkontakten har full behörighet och får en kopia på alla bokningsförfrågningar som skickas. Endast en person kan vara huvudkontakt. Huvudkontakten blir automatiskt synlig som kontakt på arrangörssidan.

Administratör
Användaren har full behörighet men kan välja att inte vara synlig som kontakt på arrangörssidan. För att vara synlig behöver rutan ”synlig” vara ikryssad. 

Aktiv
Aktiv behöver vara ikryssad för att användaren ska kunna ges rättigheter. Om endast aktiv-rutan är ikryssad kan användaren se arrangörssidan, skickade bokningsförfrågningar samt se och lägga till produktioner i ”Mitt urval”.  För att kunna ta bort något behöver användaren vara ”Administratör”.

Synlig på arrangörssidan
Användaren syns som kontakt på arrangörssidan. Kryssa ur rutan om användaren ska vara osynlig för övriga besökare.

Tillbaka till frågorna

 

Hur sparar jag en produktion i ”Mitt urval”?
Om du hittar en produktion som du enkelt vill hitta tillbaka till igen så har du möjlighet att spara denna i ”Mitt urval”.  Sparade produktioner hittar du sedan under ”Mitt urval”. Alla som är kopplade som kontakter till en arrangör kan se produktioner sparade i ”Mitt urval”. Men för att spara en produktion behöver du vara Administratör, Medarbetare eller Huvudkontakt.
För att lägga till en produktion i ”Mitt urval” så klickar du på knappen ”Mitt urval” som syns uppe i högra hörnet på produktionens sida.

Tillbaka till frågorna

 

Hur hittar jag en produktion?

Det finns två sätt att söka efter en produktion. För att kunna utnyttja sökfunktionen till fullo så loggar du in och går till fliken Sök i huvudmenyn.

Vet du namnet på produktionen eller producenten som du söker efter använder du dig av sökfältet ”Gå direkt till”. Här skriver du i namnet på produktionen eller producenten. Finns den registrerad kommer den att dyka upp och för att gå vidare så klickar du bara på namnet.

Om du inte vet precis vad du ska söka efter eller om du vill smala av din sökning kan du söka på "Fritextsök". Här kan du söka på ett tema, en medverkande eller ett ämne. Du får upp ett sökresultat där du kan klicka dig vidare för att läsa mer om produktionen.

Du hittar fler sökalternativ under Avancerad sök. Här kan du välja att söka på turnéområde, språk, kategorier, turnéperiod, åldersgrupp och gage. Dessa val kan kombineras med varandra och med fritextsöket.

Tillbaka till frågorna

 

Hur bokar jag en produktion?
Om en produktion är bokningsbar så syns en bokningsknapp på produktionens sida uppe i övre högra hörnet.
Via den kommer du till ett formulär där kan välja att boka alla producentens bokningsbara produktioner, välja turnéperioder, bifoga en spärrlista samt skicka ett meddelande till kontaktpersonen för produktionen.


Tillbaka till frågorna



Vad händer när min bokningsförfrågan har skickats?

När du skickat en bokningsförfrågan på en produktion så får kontaktpersonen för den produktionen ett mail med de uppgifter som du fyllt i. Bokningsförfrågan kommer även att synas på producentens sida under fliken ”Mina bokningsförfrågningar”. Bokningsförfrågan kan ses av alla som är kontakter till en producent, förutom de kontakter som endast har behörigheten Synlig på producentsidan. Det är dock endast Administratörer och Huvudkontakter som kan ta bort en bokningsförfrågan. Det är sedan upp till producenten att ta kontakt med dig för att genomföra bokningen.

Tillbaka till frågorna

 

Varför får konsulenten i mitt län en kopia på de bokningsförfrågningar jag skickar?
  • Konsulentens roll är bland annat att främja, samordna och förmedla scenkonsten i sitt län. De ska också stötta arrangörerna, bygga nätverk, handlägga subventioner och utveckla scenkonsten.
  • Genom insyn i de bokningsförfrågningar som skickas av arrangörer i länet blir det enklare för konsulenten att förmedla och samordna scenkonsten i sitt län.
     
  • Om flera arrangörer är intresserade av samma föreställning kan konsulenten förenkla och påverka producentens turné i länet.
     
  • Det blir enklare för konsulenten att främja samarbetet mellan arrangörerna i länet.
     
  • Konsulenten får veta vad de lokala arrangörerna vill arrangera och kan anpassa sitt arbetssätt och urval därefter.


Tillbaka till frågorna

 

Kan jag välja att dölja mina skickade bokningsförfrågningar?

Om du inte vill att konsulenten i ditt län ska få ta del av dina skickade bokningsförfrågningar så går du in under kontakt på din arrangörssida och kryssar i Nejunder valet ”Jag vill att konsulenten i mitt län ska få kopior på mina bokningsförfrågningar.”

Tillbaka till frågorna

 

Finns det stöd för att skriva föreställningsavtal med turnerande producenter?

Riksteaterföreningar kan hitta ett anpassat stöd kring att skriva föreställningsavtal. Detta finns på tf.riksteatern.se, under "Material/Marknadsföring" --> "Avtalsmallar".

Tillbaka till frågorna